Media lokalne patrzą władzy na ręce. Ręce władzy płacą mediom za ogłoszenia i promocję.

Media lokalne, ogłoszenia samorządowee

Wielu uważa, że media to czwarta władza. Od mediów lokalnych wielu oczekuje (i słusznie), że będą wydobywać na światło dzienne informacje o mechanizmach zdobywania i funkcjonowania lokalnej władzy, że będą kontrolować na co i ile wydajemy z publicznej kasy, że sprawdzą jak wygląda nabór na intratne stanowiska opłacane z pieniędzy podatnika, że będą “patrzeć władzy na ręce”.

Wszystko po to, aby “mobilizować społeczności lokalne oraz umożliwiać stałą debatę nad priorytetami i środkami ich realizacji”.

Czy to jest możliwe przy otrzymywaniu finansowego wsparcia od władzy, która ma być kontrolowana? Próba odpowiedzi na to pytanie wyczerpuje objętość planowanego materiału, ale wielu już próbowało i efekty ich prac można znaleźć w Internecie. Nie należy z góry zakładać, że to niemożliwe. Warto też mieć na uwadze, że samorządy są zobowiązane do publikowania niektórych ogłoszeń na łamach lokalnej prasy.

„W demokracji ogromną rolę odgrywa prasa regionalna i lokalna. Ona bowiem mobilizuje społeczności lokalne oraz umożliwia stałą debatę nad priorytetami i środkami ich realizacji”

W. Osiatyński, Rzeczpospolita obywateli, Warszawa 2004, s. 171.

Rynek medialny w powiecie grodziskim

W powiecie grodziskim na rynku medialnym dominuje (tak jak w wielu obszarach kraju) Polska Press – polska grupa wydawnicza wchodząca w skład niemieckiego koncernu Verlagsgruppe Passau. Wydaje Dzień Nowotomysko-Grodziski, portal grodzisk.naszemiasto.pl, a regionalnie Głos Wielkopolski. Poza tym jest tutaj wydawany prywatny tygodnik Nasz Dzień po Dniu oraz dwutygodniki Kurier Lokalny i Powiaty Gminy. W Rakoniewicach i Wielichowie wychodzi dodatkowo Tygodnik Nadobrzański Na Temat.

Lokalne media otrzymują środki finansowe od samorządów za ogłoszenia, artykuły sponsorowane i promocyjne. O wysokość tych środków zapytaliśmy władze pięciu gmin powiatu grodziskiego.

Udało nam się zgromadzić informacje z pięciu ostatnich lat, co daje wyobrażenie na temat skali otrzymywanych przez media środków. Dane, o które wnioskowaliśmy pochodzą z lat 2018-2020 (do maja w przypadku Grodziska i Wielichowa i do czerwca w przypadku pozostałych gmin). Wcześniejsze informacje pochodzą z obywatelskiego monitoringu mediów samorządowych, prowadzonego przez Sieć Obywatelską Watchdog Polska.

Wydatki samorządów gminnych z powiatu grodziskiego na media w latach 2015-2020 (VI)

Granowo

W latach 2015-2020 (do maja) Gmina Granowo poniosła następujące wydatki na publikacje ogłoszeń, artykułów sponsorowanych, materiałów dedykowanych i inne formy promocji w mediach:

– 2015 r.   – 3210,30 zł,

– 2016 r.  – 2091,00 zł,

– 2017 r.  – 2829 zł,

– 2018 r. – 3405,01 zł,

– 2019 r. – 4585 zł,

– 2020 r. (do 7 lipca) – brak wydatków.

Grodzisk Wielkopolski

W latach 2015-2020 (do maja) Gmina Grodzisk Wielkopolski poniosła następujące wydatki na publikacje ogłoszeń, artykułów sponsorowanych, materiałów dedykowanych i inne formy promocji w mediach:

-2015r. – 23 402,44 zł

-2016 r. – 17 568,93 zł

-2017 r. – 21 154,07 zł

-2018 r. – 33 826,40 zł

-2019 r. – 36 556,85 zł

-2020 r. (do 15 maja) – 2356,98 zł

Kamieniec

W latach 2015-2020 (do maja) Gmina Kamieniec poniosła następujące wydatki na publikacje ogłoszeń, artykułów sponsorowanych, materiałów dedykowanych i inne formy promocji w mediach:

2015 rok – 2 510,43 zł

2016 rok – 2 902,19 zł

2017 rok – 8 654,90 zł

2018 rok – 2 649,42 zł (dane otrzymane przez Sieć Obywatelską Watchdog Polska)

2018 r. – 369,00 zł; (dane otrzymane przez wydawcę PGO24)

2019 r. – 738,00 zł

2020 – 0 zł

Rakoniewice

Urząd Miejski Gminy Rakoniewice wydaje pismo samorządowe pt. Rakoniewicki Magazyn Informacyjny. Przygotowaniem gazetki, gromadzeniem materiałów, redakcją artykułów zajmuje się pracownik Wydziału Promocji Kultury i Sportu Urzędu Miejskiego Gminy Rakoniewice.  Biuletyn najpierw ukazywał się co miesiąc, później raz na kwartał, czasami nieregularnie. Obecnie jest wydawany około 3-4 razy do roku. Wszystkie wydania RMI dostępne są na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Rakoniewicach www.rakoniewice.pl pod linkiem:

http://www.rakoniewice.pl/asp/pl_start.asp?typ=13&menu=298&sub=1&subsub=20&dzialy=298&akcja=agregatorarchiwum&strona=1#strona

Wydatki Gminy Rakoniewice na ogłoszenia, artykuły sponsorowane, materiały dedykowane lub innego rodzaju promocję* kształtują się następująco:

2015 r. – 38 759,18 zł w tym na druk Rakoniewickiego Magazynu Informacyjnego, ogłoszenia publikowane w lokalnych gazetach, wykonanie, przygotowanie, zakup materiałów promocyjnych ( gadżetów), publikacji, książek, albumów, kalendarzy itp.

2016 r. – 49.542,86 zł w tym na druk Rakoniewickiego Magazynu Informacyjnego, ogłoszenia, życzenia,  publikowane w lokalnych gazetach, wykonanie, przygotowanie, zakup materiałów promocyjnych (gadżetów), publikacji, książek, albumów, kalendarzy itp.

2017 r. – 58.959,75 zł w tym na druk Rakoniewickiego Magazynu Informacyjnego, ogłoszenia, życzenia,  publikowane w lokalnych gazetach, wykonanie, przygotowanie, zakup materiałów promocyjnych (gadżetów), publikacji, książek, albumów, kalendarzy, zakup znaczków pocztowych,  itp.

2018 r. – 125.884,93 zł w tym na druk Rakoniewickiego Magazynu Informacyjnego, ogłoszenia, życzenia,  publikowane w lokalnych gazetach, wykonanie, przygotowanie, zakup materiałów promocyjnych (gadżetów), publikacji, książek, albumów, kalendarzy, zakup znaczków pocztowych, itp.

*-wydaje się, że dane przekazane mogą zawierać także inne wydatki promocyjne nie związane z finansowym zasileniem mediów red.

(informacje otrzymane przez Sieć Obywatelską Watchdog Polska)

Wydatki Gminy Rakoniewice na ogłoszenia, artykuły sponsorowane oraz materiały dedykowane lub innego typu promocję medialną:
2018 – 11 685,00 zł
2019 – 8 318,00 zł
2020 – 3 256,01 zł
Koszt wydawanego przez Gminę czasopisma „Rakoniewickiego Magazynu Informacyjnego”:
2018 – 10 216,92 zł
2019 – 11 901,60 zł
2020 (do 6 lipca) – 2 106,00 zł

(informacje otrzymane przez wydawcę PGO24)

Wielichowo

W latach 2015-2020 (do maja) Gmina Wielichowo poniosła następujące wydatki na publikacje ogłoszeń, artykułów sponsorowanych, materiałów dedykowanych i inne formy promocji w mediach:

2015 – 984 zł na materiały prasowe i 10802 na materiały promocyjne

2016 – 1008,60 zł na materiały prasowe i 7839,72 zł na materiały promocyjne

2017 – 1377,6 zł na materiały prasowe i 2731,86 zł na materiały promocyjne

2018 – 2091 zł na materiały prasowe i 11625,96 na materiały promocyjne

2018 – 2779,80 zł (dane otrzymane przez wydawcę PGO24)

2019 – 4240,50 zł

2020 – 550,01 zł (do 18 maja)

Podsumowanie

Po zsumowaniu tych wszystkich liczb otrzymujemy łącznie w ciągu 5 lat kwotę ok 510 tys. Nie jest to z pewnością majątek, który pozwoliłby na narodziny powiatowego magnata medialnego. Lokalne czasopisma działają w oparciu o sprzedaż i reklamę. Nawet z tych przytoczonych wyżej liczb widać, że pandemia także im dała się we znaki, przynajmniej jeśli idzie o pieniądze zarabiane na samorządach…

Wiadomości Grodzisk Wlkp.

5 3 głosów
Ocena artykułu

Rozwój lokalnych mediów potrzebuje finansowania, Twoje wpłaty czynią nas niezależnymi i samowystarczalnymi. Dziękujemy.

Wybrane dla Ciebie

Opublikował: Michał Szała

Subskrybuj
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Najstarsze
Najnowsze Najlepiej oceniane
Inline Feedbacks
Pokaz wszystkie komentarze
atedwa
atedwa
1 miesiąc temu

Rok 2018 był czasem wyborów samorządowych. Widać duży skok wydatków w Rakoniewicach i Grodzisku. Rakonie i pan Szymański szeroko poszli.

1
0
Co o tym myślisz? Prosimy o komentarz.x
()
x