Licealiści z grodziskiego „Słowaka” przeprowadzili akcję : „Pierwsza pomoc łączy pokolenia”!

Licealiści z grodziskiego „Słowaka” przeprowadzili akcję : „Pierwsza pomoc łączy pokolenia”!

W lutym 2016r. uczennica Liceum Ogólnokształcącego im. Juliusza Słowackiego – Ewa Majcherek – zwycięzca etapu rejonowego – w związku z udziałem w etapie okręgowym XXIV Ogólnopolskiej Olimpiady Promocji Zdrowego Stylu Życia PCK, przeprowadziła wraz z innymi koleżankami i kolegami z klasy IID, IIA i IIC akcję: „Pierwsza pomoc łączy pokolenia”.

Akcję przeprowadzono w Gminnym Przedszkolu im. Krasnala Hałabały , w grodziskim Gimnazjum im. Powstańców Wielkopolskich,w Gromadzie Zuchów „Tygryski” w grodziskiej harcówce oraz na Uniwersytecie Trzeciego Wieku w Promessie w Grodzisku Wlkp.. W przeprowadzonej akcji wzięły udział oddziały przedszkolne z ul. Chopina, oś. Wojska Polskiego oraz ze Słocina – dzieci z najstarszych grup 5,6 – latków : „Mrówki”, „ Jaskółki”, „Żuczki”, „Skowronki”, „Sikorki”, „Motylki” oraz „Sójki”. Wykorzystano naprzemiennie różne metody oraz formy przekazu: wykład, pogadankę, prezentację multimedialną, pokaz – scenki na scenie, prezentacje, pracę w grupach. Wolontariusze – ratownicy z grodziskiego „Słowaka” ćwiczyli z przydzielonymi grupami przedszkolaków.

Dzieci poznały zasady udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, zapamiętały numery alarmowe oraz informacje, jakie należy podać dyspozytorowi pogotowia. Próbowały rozpoznać sytuacje niebezpieczne, zagrażające zdrowiu lub życiu – związane z porażeniem prądem elektrycznym, z pożarem, utonięciem, ugryzieniem przez różne zwierzęta, użądleniem przez owady, z udarem słonecznym. Prowadząca akcję – Ewa Majcherek zwróciła uwagę również na niebezpieczeństwo związane z zatruciem, zadławieniem, poparzeniem, dostaniem się ciała obcego do nosa czy też ucha. Dzieci poznały podstawowe zasady pierwszej pomocy, by móc w razie zagrożenia pomóc sobie lub komuś innemu. Ćwiczyły zabiegi resuscytacyjne na fantomach, przyniesionych misiach, dowiedziały się, jak postępować w przypadku skaleczeń, ran, złamań kończyn, krwotoku, bandażowały ręce, tamowały krwawienie z nosa. Bardzo aktywnie uczestniczyły w prowadzonych zajęciach, odpowiadając na zadawane pytania, wykonując zadania z kart pracy oraz ćwicząc wskazywane przez wolontariuszy zabiegi z udzielania pierwszej pomocy.

W gimnazjum akcję licealiści rozpoczęli od prezentacji resuscytacji krążeniowo -oddechowej. Omówiono po kolei etapy sprawdzania oddechu, bezpieczeństwa, wzywania pomocy, po czym rozpoczęto ćwiczenia praktyczne, gdzie młodzież mogła się sprawdzić. Na sam koniec w ramach testu przygotowano dla nich niespodziankę. Pięciu wolontariuszy ucharakteryzowano na osoby poszkodowane m.in. ze złamaniem ręki, krwotokiem, utratą przytomności, skręceniem kostki i rozbiciem łuku brwiowego. Gimnazjaliści podzieleni na pięć zespołów, musieli udzielić pomocy poszkodowanym, posługując się apteczką pierwszej pomocy. Na końcu licealiści omówili pozorację, skorygowali błędy i zrobili krótkie podsumowanie.

Seniorzy podeszli do projektu z zapałem i bardzo się zaangażowali. Licealiści zaczęli od najprostszych procedur: wzywania pomocy, RKO, pozycji bocznej bezpiecznej i odpowiedniego zachowania się w sytuacjach zagrażających życiu. Plan zajęć dostosowali do potrzeb odbiorców i przeszliśmy do tematów bardziej prozdrowotnych. Pierwszym zagadnieniem był zawał i choroba wieńcowa. Uczniowie opowiedzieliśmy o przyczynach powstania, symptomach i objawach oraz o udzieleniu pomocy w czasie ataku serca. Kolejnym tematem, na życzenie jednej z pań, było omówienie alergii i ataków astmy. W związku z problemami zdrowotnymi wśród członków rodziny słuchaczy pojawił się temat cukrzycy. Wspólnie rozmawiano na temat tej choroby oraz, jak należy postąpić w razie hipo lub hiperglikemii. Na co dzień seniorzy opiekują się wnukami, dlatego rozszerzono dla nich zagadnienie pierwszej pomocy o umiejętność ratowania życia dziecka w wieku około 10 lat i niemowlęcia. Zademonstrowano im różnice w oddechach i uciskach w zależności od budowy ciała i wieku poszkodowanego. Na zakończenie omówiono temat zadławienia. Pokazano seniorom, jak należy wykonać posuwisty ruch między łopatkami oraz chwyt Heimlicha.

Podsumowując realizację projektu wśród słuchaczy uniwersytetu, można stwierdzić, że podjęte przez licealistów działania zwiększą ich wiedzę i poczucie bezpieczeństwa. Akcję należy zaliczyć do udanych – wywołała wiele pozytywnych emocji zarówno wśród przedszkolaków, gimnazjalistów, zuchów, seniorów, jak i wśród prowadzących zajęcia licealistów.

_DSC7232 DSC05845 DSC05856 DSC05863 DSC05943 DSC05959 IMG_8425 IMG_8484

Wybrane dla Ciebie